نظریه رشد اخلاقی کلبرگ را در این مقاله روانشناسی به زبان ساده به شما توضیح میدهیم. در این نظریه با این موضوع آشنا میشویم که چگونه اخلاقیات و چارچوب اخلاقی در شخص شکل میگیرد و این موضوع تا چه حدی پیش میرود. با ما همراه باشید.

فلسفه به زبان ساده : خلاصه نظریات سقراط

تاریخ به زبان ساده : چگونگی ظهور امپراتوری عثمانی

اساطیر له زبان ساده : رع ایزد مصر

مدلی که این تئوری بر پایه ی آن ارائه شد.

هانس مرد محترم و زحمتکشی بود. اما از دست بد روزگاه همسر او دچار یک بیماری کشنده شد. بیماری که نها یک دارو برای آن وجود داشت.

داروساز این دارو را به سختی تهیه کرده بود. اما ده ها برابر قیمت اصلی آن دارو را به فروش میرساند.

اما هانس با تمام تلاش خود تنها توانست نصف مبلق مورد نیز برای خرید دارو را بدست بیاورد. او از داروساز خواهش یکند که دارو را به او بدهد. و نصفه ی دیگر پول را بعدا به او بدهد. اما داروساز مخالفت میکند و بیان دارد که بابت زحمتی که بابت دارو کشیده است می خواهد درآمد کسب کند.

در نتیجه هانس ناچار میشود شبانه به مغازه ی داروساز دستبرد بزند و دارو را بدزدد.

سوال هایی که برای پاسخ آنها این تئوری عنوان شد.

آیا هانس باید دارو را میدزدید ؟

اگر هانس همسر خود را دوست نداشت همین اتفاق می افتاد ؟ اگر غریبه بود چه ؟

اگر همسر هانس میمرد ، آیا پلیس داروساز را دستگیر میکرد ؟

کلبرگ این نظریه را برپایه نظریه رشد شناختی پیاژه بیان کرد . و برای مطالعه در این خصوص با تعدادی از پسر های جوان مصاحبه کرد و در آن ها مت خود (همسر هانس) را بیان کرد و آن سوال ها را از آنها پرسید.

نتایجی که کلبرگ به آن رسید این بود که رشد اخلاقیات در فرد 6 مرحله دارد که به سه سطح تقسیم میشود. و اصولا تا مرحله ی چهارم اکثریت مردم میرسند. اما کمتر فردی به مرحله ی 5 یا 6 دست پیدا میکنند. هرکدام از این مراحل دید خاص خود را نسبت به سوال های کلبرگ دارند.

 

خلاصه سطوح و مراحل نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ به زبان ساده

 

سطوح و مراحل نظریه رشد اخلاقی کلبرگ

سطح اول :  اصول اخلاقی پیشا تعارفی؛ (تا سن عقلی ده سال)

این مرحله اولین مرحله از این نظریه است و آخرین آنها برای سنین خردسال محسوب میشود. در این مرحله فرد هیچ چهارچوبی از اخلاقیات برای خود ندارد. در واقع تصمیمات اخلاقی در این مرحله توسط استاندارد های بزرگسالان و قوانین آنها شکل میگیرد. یعنی اخلاقیات صرفا با طبعیت یا شکستن قوانین بزرگسالان شکل میگیرد. یعنی معمولا تصمیماتی را که نتیجه ی آن مجازات ما است بد تلقی میکنیم و نصمیماتی که پاداش در پی دارد خوب تلقی میکنیم. معمولا فیزیکی و مادی کارهایمان را در تصمیماتمان در نظر میگیریم.

در نتیجه این سطح دو مرحله دارد

1-      اخلاقی رفتار میکنم تا تنبیه نشوم

2-      اخلاقی رفتار میکنم تا پاداش بگیرم.

سطح دوم:  اصول اخلاقی تعارفی

در این سطح جامعه وارد ماجرا میشود. در این سطح فرد تعدادی از قوانین و سنت های حاکم بر جامعه را میپذیرد. همچنین در این مرحله فرد تلاش میکند قوانین کسب شده اخلاقی خود را به صورت چهارچوب درون سپاری کند. چرای این چارچوب توسط فرد پرسیده نمیشود و منطق پذیرش از روی جامعه یا گروهی که فرد به آن تعلق دارد انجام میشود.

سطح دوم دو مرحله دارد:

1-روابط: فرد درصورتی خوب است که از دید دیگران خوب شناخته شود. در نتیجه تصمیمات و اعمال ما باید این دیدگاه را بهبود بخشد.

2- نظم اجتماعی: فرد به قوانین و سنت های جامعه ی خود آگاه میشود. در نتیجه داوری ما بر اساس رعایت کردن یا نکردن این قوانین صورت میگیرد.

سطح سوم:  اصول اخلاقی پسا تعارفی

در این سطح فرد از جامعه ی خود فراتر میرود و برداشت های او از قوانین اخلاقیات کل هستی بر اخلاقیات او تاثیر میگذارد. قوانینی مانند اهمیت شخصیت و زندگی ، یا برابری جنسیتی ،نژادی و… از این قبیل قوانین هستند.

در این مرحله داوری فرد بر اصول اخلاقی بر پایه ی قوانینی است که خود او انتخاب میکند. و منطقی که این مسائل را بررسی میکند بر اساس حقوق انسان ها و عدالت انجام میشود.

تنها 10 الی 15 درصد افراد به مراحل اخلاقی این سطح میرسند. یعنی اکثریت افراد ارزش های اخلاقی خود را تنها بر اساس محیط اطراف خود میسازند. و کمتر فردی یفت میشود که چارچوب خود را در سطح گسترده تری افزایش دهند.

خلاصه سطوح و مراحل نظریه رشد اخلاقی لورنس کلبرگ به زبان ساده

این سطح دو مرحله دارد.

1-      پیمان اجتماعی : فرد به این نتیجه میرسد که  با این که رعایت قوانین و ارزش ها به نفع اکثریت است. ممکن است که به ضرر اشخاصی خاص باشد و فرد در این قسمت وارد دوراهی بشود.

برای مثال میتوان گفت که جان افراد از تبعیت قانون مهم تر است.

2-چارچوب های جهانی: در این مرحله فرد چارچوبی از ارزش ها برای خود تعیین کرده است که ممکن است کاملا تابع قانون باشد یا نباشد. حال او ممکن است چارچوب ها و باور هایی جهانی مانند حقوق بشر ، عدالت و برابری را برای خود برگزیند وبرای آن تلاش کند. حتی اگر در این مرحله با جامعه ی خود یا اشخاصی به اختلاف بخورد. کولبرگ باور داشت کمتر افرادی پیدا میشوند که به این مرحله برسند.

مثالی برای درک بهتر نظریه رشد اخلاقی کلبرگ

فرض کنید دو نفر از بچه های ترم آخری یک دبیرستان ، یک ورودی (سالار) را تنها گیر آورده و به او زور میگویند. و سپس او را کتک میزنند. در نتیجه ی این هیاهو بچه های مدرسه دور آنها جمع شده اند.

مثال مرحله اول 

آرمین یکی از بچه ها است که شاهد دعوا است. او دوست دارد از رفیق خود سالار دفاع کند ، اما او به این فکر میکند که اگر به او کمک کند ، به علت این که در مدرسه دعوا کرده است توسط ناظم تنبیه میشود. در نتیجه تصمیم میگیرد که در دعوا دخالتی نکند.

مثال مرحله دوم

نیما سالار را نمیشناسد. اما در جریان است که سالار از دفتر اساتید سوالات امتحانی را میدزدد. او به این موضوع فکر میکند که اگر به سالار کمک کند. سالار به او سوال ها را میدهد. در نتیجه او پاداش میگیرد. پس به این نتیجه میرسد که مداخله در این دعوا کار خوبی است.

مثال مرحله سوم

معلم تاریخ این دعوا را میبیند. اما او میداند اگر در دعوا دخالت کند ، دید بچه ها نسبت به او منفی میشود. و او دوست دارد معلمی محبوب از دید بچه ها محسوب شود. پس صرفا شاهد ماجرا میماند.

مثال مرحله چهارم

ناظم مدرسه ، باور دارد چیزی مهم تر از قانون مدرسه نیست. و بچه هایی که دعوا میکنند قانون را شکسته اند و نظم وترتیب جامعه ی کوچک مدرسه را به هم زده اند. او سریعا دست به کار میشود و با قانون شکنان برخورد میکند.

مثال مرحله پنجم

قبل از برخورد ناظم ، معاون دبیرستان دعوا را مشاهده کرده بود. اما با وجود این که او در جریان بود که قانون با دعوای آنها مخالف است. ترجیح داد که دعوا ادامه پیدا کند. چرا که او میدانست که سالار سوالات امتحان را دزدیده است وباید تنبیه شود.

مثال مرحله ششم

مدیر مدرسه صلح و دوستی را بالا تر از قانون میداند. او بچه ها را به دفتر خود صدا میزند. پس از صحبت با آنها تلاشم یکند آنها را آشتی دهد. و دوستان خوبی برای یکدیگر بسازد.


0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خدمات ایرابرود

تعرفه تبلیغات اینترنتی طراحی سایت و اپلیکیشن رپورتاژ ارتباط با ما

RABROD

Copyright © · All Rights Reserved designed & developed by · irabrod.ir